Vad betyder det att bo i ett nytt land?

 


I början av 2020 när jag gick i SFI skrev jag en kort text som svarade på det fråga. Jag gav den till lärare och han fixade alla fel. Sen skrev jag den separat, rättad.

Här är det:

I dagens värld reser många människor till olika länder. Några av de bestämmer sig för att flytta till ett land de har besökt. Men inte för alla som flyttar till ett nytt land är det ett infall, många flyttar till ett nytt land för att omständigheterna kräver det. Sedan bor människor längre i ett nytt land och lär sina barn sitt språket samtidigt med landets språk.

Här är en av dem: gymnasieelev Marina. Hennes familj flyttade till Sverige när hon var tre år gammal. Lyckligtvis integrerades Marina ganska snabbt i samhälley med sina jämnåriga. Det hjälpte henne också att hennes föräldrar ofta tittade på tv-kanaler på svenska språket, vilket okade hennes ordförrd.

Lära känna varandra.

"Hej Marina. Är du redo att svara på några frågor?"

"Ja." Hon började lite pinsamt. "Jag hoppas att jag kan hjälpa dig."

"Hur kom det sig att du och dina föräldrar flyttade till Sverige?"

"Det är enkelt, min far fick en jobberbjudånde. Han arbetade tidigate i en filial hos ett svenskt företag i Estland. För hans prestationer erbjöd cheferna honom en höjning, men för att få det behövde han flytta till Sverige. Mamma tvivlade i början, men förstod hon sedan att det fanns arbete för henne också. De oroade sig inte så mycket för mig, jag var alltid ett aktivt barn." I den sista meningen log Marina och rodnade lite.

"Var det svårt attbörja livet på en ny plats?"

"Jag kan inte säga att det var lätt för mina föräldrar, men det var människor vilka hjälpte oss att börja ett nytt liv i Sverige. Min far hade en vän som också flyttade till Sverige med sin familj. Han delade allt han visste med min far så vi klarade av allt."

Svårigheter

"Vad var svårast för dig personligen efter att du hade flyttat till Sverige?"

"Det svåraste för mig var insikten att inte jag skulle besöka min morfar och mormor, liksom min farmor och farfar så snart..."

Det ser utt att glömde jag att skriva fortsättnig. Eller fanns det inte från början. Nu kommer jag inte ihåg... Men till att skriva sånt här text till SFI som trening tror jag att det är inte dålig. Det är bara fråga om hur ofta trenar man med språk. Jo mer jobbar man med det, jo bättre blir man med tiden. Så är det med nästan alla grejer i vårat liv. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

«Spare parts» Nuno Morais

Varför flyttade jag till Sverige?

Vart kommer jag ifrån?