«Spare parts» Nuno Morais


Det här boken läste jag på ryska, men det har så mycket viktiga ämne i att det går inte att ha recention bara på ett språk. Så här är mitt översättning:

Boken körde en vass kniv genom mig ibland. Det fick mig att rysa och krypa ihop av de obehagliga bilder som min hjärna ofrivilligt målade. Nej, detta var inte direkt relaterat till vad som pågick i handlingen, även om allt närmare finalen är väldigt spänt: i stil med de bästa actionfilmerna med infiltration i en hemlig anläggning och allt som följer med det.

Boken tar diskret, som i förbigående och däremellan, mycket svåra ämnen. "Titta", säger boken, "det finns ett problem med att pedofiler "köper" barn. Titta, det finns problemet att "köpa" människor från missgynnade områden, familjer. Titta, journalister som kommer för nära den chockerande sanningen hittas i bitar, och det är bra om deras kroppar fortfarande kan identifieras på något sätt efter ett par dagars död. Titta, det kommer alltid att finnas de som kan göra monstruösa saker ostraffat, helt enkelt för att de gör pengar. Titta… "

Om man tittar på boken från dessa vinklar är det inte på något sätt lätt. Men trots finns det i boken charm, enkelhet, romantik och lite vardaglighet. Det sistnämnda kan tyckas tråkigt och onödigt för vissa läsare, men enligt min mening skapar just denna vanlighet, tillsammans med nyhetsbilagan, en känsla av typiskhet. Ja, Kalle är på något sätt arvtagare till företaget han jobbar på. Ja, han har arbetat hårt mot sina mål till att bli en del av företaget där hans far arbetade. Ja, han har sin egen rutin, sina egna komplex (berättigad eller inte är det en annan fråga). Ja, vi lär oss varför och hur han bryr sig om Becca och vad hon betyder för honom. Ja, vi lär oss om hans personliga liv, vilka problem han har, varför och vem han gillar och vem Becca gillar.

Början är nog den lugnaste i boken. Ja, där smyger sig brödsmulor fram, som senare kommer att spela en viktig roll för att komponera pusslet av den hemliga realitets bilden. Men alla är inte avsedda att rusa i en äventyr, det finns också människor som gillar att gå steget äfter steget, inte utan rutin och enkla bekymmer tip som: vad ska man laga till middag?

Och när man bara börjar att dra i trådarna visar det sig att duken inte är så vriden som man hade förväntat. Och i allmänhet är det inte en duk. Där det finns en tråd finns det en annan. Och så, tråd för tråd, kommer allt till Amazonas skogar, där härvan av hemligheter och fruktansvärda beslut kommer att redas ut.

Jag gillade den romantiska delen av boken. Den där Kalle inte bara försökte förstå sina känslor för kvinnorna han träffade utan också hur han visade sina känslor. Varje av kvinnorna i hans liv är intressanta på sitt sätt och kan ge vår advokat något speciellt. Och om den ena är lockande som nattstjärnan, är den andra varm och öm, som vårsolen. Det enda valet, i det här fallet, är för Kalle att få hjälp av ödet. Enligt i min åsikt.

Jag gillade kopplingen till Sverige. Sättet hur landet var prydligt vävdes in i berättelsen och vilken roll det spelade i Kalles liv. Jag gillade hur besöken hos släktingar beskrevs. Och tillsammans med det, lite av godsakerna, nöjena och vädret. Jag gillade respekten och värmen som det var beskrevs med. Men det är mitt intryck och känsla.

Jag vill tacka författaren för en bok som är livlig. För en bok som får dig att tänka på hur lätt vissa människor ibland utnyttjar andra. För en bok där "jaget efter livet" tar så många färger att man ofrivilligt blir rädd.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varför flyttade jag till Sverige?

Vart kommer jag ifrån?