Vart kommer jag ifrån?

Latvian National Museum of Art

Jag kom till Sverige från Lettland. När jag brukar säga det, funderar oftast svenskor om: "Vart är det?". Men när säger jag att huvudstaden är Riga, då förstår de.

Nästan alla svenskor, som gick i skolan, vet vart är Riga. För att det var tiden, när Riga var den storsta Sveriges stad. Men det var länge sen.

Nu är Riga den storsta stad i Lettland. Och som alla huvudstad den har "snabbt livstil".

Jag bodde i Riga när jag var liten. Till att gå till skolan behövde jag att åka först en transport. Och efter ett tag - två. Det tog mig från 30 minuter till en timme till att åka till skolan. Och det var en period när jag var i skolan unifär från klockan 12 till 16-17. Så minns jag i alla fall.

Ja, det kändes jobbig att sitta i skolan på dagen. Ja, man behövde inte att gå up tidigt, men man kom hem sent på kvällen. När alla lekte ute, gick ja från skolan. Oftast ville jag lämna alla mina grejer och leka med andra barn, men jag visste att min familj kan oroa om mig om jag kommer inte hem när jag ska. Ja, det kändes orätvisst då. Men om man är en barn förstår oftast man inte varför händer några saker.

Staty av den första Lettlands president i Jelgava. Står där från 14 November 2003.
Sen flytade vi till Jelgava i början av 2000-talet.

Jelgava var annorlunda. Tystare. Mjukare. Snällare. Så kändes det.

I Jelgava träffade jag mina väninnor, med vem är vi nära mer än 15 år. I Jelgava förstog jag att jag vill studera literatur. (Berättelse av varför studerade jag inte luteratur ska jag skriva en annan gång.) I Jelgava känner jag mig alltid välkommen. I Jelgava gillar jag att promenera. Jelgavas gamla namn - Mitava gillar jag mer än det oficiella namn. För att när säger jag det känns det att jag får en varmt kram fullt med kärlek.

Jag gick i skolan i Jelgava, slutade det. Och sen började jag fundera: "vart ska jag gå?". Efter en lång diskussion med sig själv akcepterade jag medicin. För att då visste jag inte vart ska gå, om frågan är inte om literatur.

Så åkte jag tillbaka till Riga. Där hade jag en medicinsk kurs. Då var jag i kär med en kille, som bodde i ett annat stad. Och efter två år med livet på tre stad, flyttade jag till Liepaja.

Oskar Kalpak-bron i Liepaja. Står där från 19 augusti 1906.

Jag flyttade till Liepaja i 2011 och lämnade det i 2018.

Det var en stor del av mitt liv där. Kärlek. Sjukhuset. Nya vänner. Stress. Och mycket mer... Det ska jag berätta en annan gång.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

«Spare parts» Nuno Morais

Varför flyttade jag till Sverige?