Varför flyttade jag till Sverige?

 

Nästan alla människor som byter landet brukar att flyga från nånting. Och inte alltid det är på grund av politiska händelser. Oftast är det nånting personlig.

Några vill hitta än bätre liv i nytt land. Många jobbar mycket till att få det. Några vill lära en ny kultur, språk och därför gör allt till att bo i nytt land. Några vill bara gå en special utbildning som man kan få bara i ett, två eller tre länder. De följer sitt dröm och gör vad de kan till att få det i verkligheten.

Alla har sina ägna berättelser. Jag med.

Jag bodde i Lettland mer än 25 år. Man kan inte säga att livet var dålig där. Oftast var det inte enkelt, men så är det överallt. Det finns inte många människor som kan säga utan att ljuga till sig själv: "Livet är enkelt".

Livet är underbart! Intressant. Svårt. Fullt med olika känslor. Dåliga och bra. Livet kan vara oprognoserat. Det kan gå långsamt och snabbt. Det har så mycket färger i sig att man kan inte räckna de alla. Även om man hade en evighet.



I Lettland arbetade jag i sjukhuset. Jag var en operations sjukskoterska. Det var då, men inte nu.

Det finns en statistik att människor som arbetar i medicin har ganska stor utbräns procent. Inte alla som blir utbränt vill komma tillbaka till sitt förre jobb. Så hände det med mig.

P.g.a. blev jag utbränt, jag flyttade till Sverige.

Här hittade jag det lunghet jag behövde. Här kunde jag samla energi till att jobba igen som vanlig. Här känner jag mig trygg och akcepterad. Här vill jag bo. Har vill jag vara en författare. Här vill jag betala skatt. Här vill jag vara med min familj.

Här vill jag jobba med min svensk språk och göra det bättre. Jag är inte rädd att göra några fel i gramatik. Jag planerar att lära mig från de fel jag kan göra i språk. Bara så kan man vara en bättre version av sig själv.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

«Spare parts» Nuno Morais

Vart kommer jag ifrån?