Tåg!

I olika länder finns det olika tåg. De ser inte bara ut olika och funkar på olika sätt, de kommer eller inte i tid.

Det finns inte överaskning att tåg i Sverige kan vara ibland försenat eller instäld på grund av vädret. Oftast händer det i vintern när det snöar mycket. Och det är tråkig. Specielt när man behöver att vara i tid på flygplats. Då kan man förlora lite extra nervcellar. Om man hade uträknad allt minut i minut.

Till ex.: klockan två har man en flygplan, klockan tolv ska man vara på flygplatsen, då om man bor långt från flygplatsen, ska man ha tåg säger vi klockan sju. Om någonstans tåg är försenad finns det risken att inte komma i tid på flygplatsen.

Det lyckades till mig att vara i tid nästan med alla tåg jag åkte. Bara en gång var jag lite extra nervös, när åkte från flygplatsen. Men även då var allt bra i sluted. Oavsett av försenade tåg.

I Lettland tåg kan vara försenad vet inte när. Alla tåg brukar att gå oavsett vädret. Det kan snöa mycket och även då går tåg som vanligt.

Ja, det berur på tågs utseende och hur det ser utt inne. Själv klart att svenska tåg är finare, men lettiska tåg går oavsett vädret och är billigare. Men i lettiska tåg är det inte så enkelt att komma in som i svenska tåg. Lettiska tåg är lite högre än svenska. Kanske är därför de inte rädda av vädret. Men det bara kanske...

Jag gillar att åka svenska tåg. Det känns exkluzivt även om man åker med andra klass. Självklart om man jämför det med lettiska tåg.

Och ja, jag tror att det mycket bekvämare att åka tåg än att åka bus eller bil. Specielt nu, när disel är så dyrt. Men det beror på om man åker själv eller med någon...då kan man ta en kalkylator och jämföra väg med bil och väg med tåg.

Då kan man välja det bästa till sig själv. Eller hur?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

«Spare parts» Nuno Morais

Varför flyttade jag till Sverige?

Vart kommer jag ifrån?