Lite fantasy

 Det finns ett spel som heter "Rory's Story Cubes". Jag köpte det när jag bodde i Lettland. Några gånger lekte vi det med familj, men det var inte tillräckligt mycket till mig.

Så en gång hade jag varit extra kreativt och kombinerade kuber med bokomslager. Hur hade det hänt? Varför gjorde jag det? - är berättelse till en annan gång. Förlåt.

Men! Det finns en app på Google Play med samma namn.

Och jag tänkte: varför kan jag inte använda det tills att skriva nånting kort? Det blir en bra träning med språket och liten boost till fantasy.

Då borjar vi!

En magisk natt

Det var en magisk* dag på planeten* som alla kallade Jorden. De som levde där i alla fal. Men en av de som levde på Jorden kunde inte njuta av en magisk dag. Han var ledsen*. Han ville hitta kärlek, men Amors pil* gick förby honom varje gång han fösökte.

Då tänkte han: "Jag ska hitta kärlek ändå!" och köpte två biljeter i teater*. Varför i teater? Så var det på kuber han tassade, när försökte att förstå vad ska han göra nu.

Han ringde* alla sina vänner och frådage de: "Har ni någon som ville gå med mig i teater?". Tyvarr, men svarade oftast vänner att de kan inte tänka om någon som skulle ville gilla teater. Och om man gillar inte teater då kan det vara svårt att njuta av den.

Manen var ledsen igen.

Han visste inte vad kan han göra tills att hitta kärlek. Behöver han att klätra på stor torn*? Där finns kanske någon som kan vara i kär i honom. Eller ska han besegra monstret bakom sig*? Finns det ett monstret bakom? Han vände sig men såg inget monster. Ok, om det finns inga torn eller monster, vad ska han göra då? Lämna sitt steg* i människors liv? Det bara låter enkelt, men om blir han en kändis då finns det ingen garanti att han hittar riktigt kärlek.

Ledsen gick han i teater. Man vill inte att kasta bort pengarna för biljeter! Eller hur?

Men när han kom till teater vakert och putsad specielt till det, såg han en kvinna. Hon var liknand en solstlåle med sin lång gold klänig. Hennes hår var mörkt som det vakraste natt. Manens hjärta rann av glädje.

"Det är hon", viskade Amor i manens öra.

"Det är hon", viskade manen.

"Ursäkta," sade manen när kom närmare till kvinna. "Jag har ett extra biljet i teater. VIll du ha det? Du behöver inte att betala mig nånting, bara använda det."

När han kom närmare såg han att kvinna gråter. Då ville han krama henne så alla hennes sår förfinner och hon kan känna sig trygg. Men han var inte så modig att göra det på en gång. Istället frågade han:

"Varför gråter du?"

"Min dejt kom inte. Det inte första gången. Men jag tänkte om jag kommer i teater så kanske kommer han också. Och det hände inte. Jag vet inte vad ska jag göra. Jag alldrig hittar en kärlek!"

Och började kvinna gråta ännu mer. Manen slutade att holla i sig och kramade henne, så ingen mer kan se hennes tårar. Hon gråt starkare än förut tills allt sörg var borta. Och hela den tiden slutade inte manen krama henne.

"Tack", sade kvinna i manenns kram.

"Det gör inget", svarade man och för några sekunder kramade kvinna starkare. Och sen släppte henne från hans armar.

"Vi missade teater men vi kan gå och äta någonstans. Du kan berätta mig om sig", han vinkade.

"Varför?" frågade kvinna för att hon väntade inte att någon kan vara så snäll mot henne.

"För att ingen ska vara ensam" svarade han och försvann i hennes ögon. Det var lite tårar som var inte av sörg men av glädje. Hon log och plötslig allt runt de var fullt med kärleks magi.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

«Spare parts» Nuno Morais

Varför flyttade jag till Sverige?

Vart kommer jag ifrån?